Demens hos hunde

Siden midten af 90'erne har man erkendt, at hunde kan rammens af aldersbetingede adfærdsændringer meget lignende human demens. Lighederne med Alzheimers sygdom hos mennesker er så stor, at hunde er blevet brugt som model for mennesker i forskningen af Alzheimers syge og udviklingen af medicin mod denne.

Hos hunde kaldes demens for Kognitiv Dysfunktions syndrom (KDS).
KDS defineres som aldersbetingede adfærdsændringer forårsaget af hjerneforandringer der nedbryder hjernens celler og cellefunktion

De adfærdsændringer man oplever hos hunde med KDS kan klassificeres i 5 kategorier. Desorientering, ændret social adfærd, ændret søvnmønster, indlæring og hukommelses svigt samt ændret aktivitet. Eksempler på disse ændringer kan ses i tabel 1.

Tabel 1: Eksempler på adfærdsændringer indenfor de forskellige kategorier

Hunde der viser en eller flere af disse ændringer bør undersøges grundigt inden diagnosen KDS stilles. Gigt, hjertesvækkelse, nedsat syn og hørelse samt sygdomme i lever, bugspytkirtel, nyre og skjoldbruskkirtel kan nemlig let forveksles med KDS og bør udelukkes først.

I Danmark har Fagdyrlæge Erik Holm-Christensen undersøgt forekomsten af KDS hos 67 hunde over 8 år. Ved denne undersøgelse fandt han 18 hunde (27 %) med KDS symptomer i en eller flere kategorier. (Holm-Christensen, Erik. Prævalens af adfærdsændringer forårsaget af aldersbetinget kognitiv svækkelse. Dansk Veterinærtidskrift ; 2008, 5, 19-24)

Fuldstændig behandling af KDS er ikke muligt, men livskvaliteten hos KDS hunde kan bedres meget.
Medicin udviklet til Alzheimers sygdom er også anvendelig til hunde med KDS. Medicinen øger mængden af dopamin i hjernen så udviklingen hæmmes og der ses en bedret kommikation mellem nervecellerne. Effekten svinger fra super til ingen effekt overhoved.
Fodring med antioxydantberiget foder giver også en positiv effekt hos mange. Dette skyldes, at antioxydanterne hæmmer de frie radikaler som spiller en stor rolle i ældningsprocessen og samtidig øger de hjernes antioxydative system. På det danske marked findes hjernediæter til alderssvækkede hunde.

Adfærdstræning er også vigtig. I en aktiv hjerne hæmmes udviklingen af KDS.