Sukkersyge hos hund og kat

Sukkersyge hos mennesker er blevet en mere og mere almindelig sygdom.

Vores kæledyr kan også udvikle sukkersyge, og sygdommen ses især hos midaldrende hunde og katte, men kan også forekomme hos yngre dyr.

Kroppens sukker reguleres normalt af hormonet insulin, som produceres i bugspytkirtlen. Ved sukkersyge er denne regulering ude af balance.

Hos dyr opdeles sukkersyge i 3 typer:

• Type I hvor der produceres ingen eller meget lidt insulin i bugspytkirtlen
  • Type II hvor kroppens celler ikke kan reagere på insulin. Ses sjældent hos hund og kat.
  • Overgangs type hvor produktionen af insulin sviger frem og tilbage mellem normal og nedsat produktion. Ses oftest hos kat.

Risiko for sukkersyge øges ved overvægt, betændelse i bugspytkirtlen og langtidsanvendelse af visse medicin typer.

Sygdomsmekanismen og symptomer

Selvom der findes sukker i kroppen, vil transporten af sukker fra blodet ind i cellerne være blokeret ved sukkersyge. Cellerne får derfor ingen energi.

Mængden af sukker i blodet stiger, og dette overskud udskilles med urinen, og trækker en masse vand med sig. Dyrene drikker og tisser derfor meget mere end normalt.

Hjernens sultfornemmelse styres også af sukker, og ved mangel på sukker i hjernecellerne føler dyrene kontant sult. På trods af dette ses vægttab, fordi kroppen begynder at forbrænde fedt og protein for at producere sukker og ketonstoffer.

Ved en stor produktion af ketonstoffer ses opkast og stor utilpashed. Dette kaldes ketoacidose. Ketoacidose er en meget alvorlig og livstruende tilstand.

Ved en fortsat ubehandlet sukkersyge støder ofte andre sygdomme til. Der ses infektionssygdomme som blærebetændelse, nyrebetændelse eller hudbetændelse, og hunde, men sjældent katte, kan udvikle grå stær på grund af vandindlejring i øjets linse. Sjældent kan ses svaghed eller unormal bevægelse pga. nerve og muskel skader.

Diagnose

Diagnosen sukkersyge stilles ved fund af sukker i blod og urin. Sukkermængden i blodet kan dog svinge meget afhængig af fodring og stress. Derfor undersøges også for fructosamin mængden i blodet. Fructosamin viser om sukkermængden i blodet har været forhøjet over længere tid. Hos mennesker kaldes den ofte "sladrehanken".

Behandling

Formålet med behandling er at fjerne symptomerne på sukkersyge, stabilisere patientens vægt og hindre komplikationer. Som behandling anvendes diæt kombineret med insulin eller tablet behandling.

Diæt

Diæt anvendes oftest i kombination med medicinsk behandling.

Fedme og underernæring kan give en sukkersyge, der forsvinder når kropsvægten rettes. Ændring i kropsvægten op eller ned skal ske langsomt, og blodsukkerkoncentrationen følges nøje, så den medicinske behandling reguleres.

Som foder anvendes meget fiberrig eller proteinrig foder, der gives så mængde og tidspunkt er den samme hver dag. Dette kan dog være vanskeligt at styre hos katte.

Tabletter

Tabletter indeholder stoffer, der enten stimulerer insulin produktionen eller øger kroppens følsomhed for insulin. Hos hunde har tabletter sjældent nogen effekt, mens der hos ca. 20% sukkersyge katte kan ses en bedring. Det er dog umuligt at se på patienterne om tabletter kan virke, og derfor forsøges tabletter kun til katte der er meget friske.

Insulin

Insulin er den foretrukne behandling til hunde og katte med sukkersyge, da det virker uanset hvilken type sukkersyge der er tale om.

For at en insulin behandling fungerer skal 3 ting være i balance.

• Mængde og tidspunkt for motion er den samme hver dag
  • Mænge og tidspunkt for foder er den samme hver dag
  • Mænge og tidspunkt for insulin er den samme hver dag

Problemet er bare, at insulin kun kan gives som indsprøjtninger. Desuden findes der ikke en standard mængde til alle patienter. De fleste patienter opstartes derfor på en gennemsnitlig mængde af insulin 2 gange daglig, samtidig med at motion og foder standardiseres. Insulin mængden reguleres herefter ved kontrol blodprøver. Enkelte hunde kan ved regulering nøjes med insulin 1 gang daglig, mens katte altid vil kræve 2. Desværre kan der være patienter, der er svære at regulere og som får komplikationer.

Kontrol af behandling

Når hunden eller katten fungerer fint uden symptomer kontrolleres blodet efterfølgende kun engang imellem.

Fremtid

Hunde og katte kan fungere i lang tid med deres sukkersyge, især hvis de første 6 måneder går godt.