Senior hund og kat

Fremskridt indenfor ernæring og veterinær medicin har medført, at hunde og katte lever længere end tidligere. Ligesom ældre mennesker har ældre hunde og katte også flere sundhedsproblemer end yngre hunde og katte.

Generelt betegner man katte på 8 år og hunde på 7 år som seniorer, men hunderacens størrelse og fysiske karakter påvirker meget ældnings processen. En kat på 8 år har en relativ alder i forhold til "menneske år " på 48., mens hunde på 7 år vil svinge mellem en relativ alder i forhold til "mennesker år" på 48 år for små racer til 56 år for gigant racer.

Ældnings tegn
Tegn som grå hår og nedsat aktivitet er tydelige, mens andre symptomer på ældning er vanskeligere at erkende.
Det er vigtig at huske, at alder ikke er en sygdom, men at man kan forvente visse almindelige ændringer og alders relaterede sygdomme som vil svække ens kæledyrs helbred.
Fysiske ændringerne kan være,

• Nedsat aktivitet
  • Mindre kontakt med familien
  • Øget søvn behov
  • Desorientering og forvirring
  • Mindre opmærksom
  • Vægt forøgelse eller tab
  • Ændringer i hud og muskler
  • Ændringer i æde og drikkelyst
  • Urenlighed
  • Øget urinering
  • Stivhed og halthed
  • Tab af syn og høre sans
  • Tand problemer
  • Fordøjelsesproblemer
  • Gentagne infektioner

Disse ændringer vil ofte være symptomer på fysiske eller medicinske sygdomme man ved hjælp af behandling kan afhjælpe eller bedre, så ens senior hund eller kat får et bedre liv.

Sygdomme hos ældre hunde og katte
Tandproblemer er det mest almindelige problem. Dårlige tænder kan pga. spredning af infektion fra tænderne medføre nyre, lever og hjerteproblemer.

Overvægt øger risiko for sukkersyge og leversygdomme samt øger belastningen af led og ryg.

Hormon forstyrrelser som sukkersyge og stofskiftelidelser påvirker hele kroppen.

Nyre og lever sygdomme. Svækkelse af disse svækker kroppens "rensningsanlæg" og der opstår ubalance. Nyresvækkelse er et stort problem hos katte.

Gigt i led og ryg er meget almindelige og giver smerter, halthed og for meget uheldige nedsat nyre og tarm funktion.

Tab af syn og hørelse svækker dyrets sanser og kan bevirke meget utryghed

Cancer og andre knuder er meget almindelige. 80 % vil ved behandling i rette tid kunne blive helt raske.

Forebyggelse
Forebyggelse eller hæmning af den almindelige ældningsproces kan opnås ved at tilbyde et senior foder til ens kat fra 7-8 års alderen og ens hund fra ca. 7 års alderen afhængig af race.
Senior foder er produceret med lavere protein og saltindhold, så lever- og nyre belastningen sænkes. Mange er desuden også tilsat andre vævsbekyttende stoffer der f.eks. hæmmer gigtforandringer eller skader på nervevæv.

For de fleste sygdomme, vil en tidlig diagnose i de tidlige stadier desuden øge mulighederne for en god behandlingseffekt så livskvaliteten for ens senior kat eller hund fremmes.

Ved en sundhedsundersøgelse hos en dyrlæge undersøges for sygdom ved en grundig gennemgang af hele dyret. Denne undersøgelse, sammenhold med ejers oplysninger om æde, drikkelyst og andre ændringer, bruges til at vurdere behovet for yderlige undersøgelser. Disse yderlige undersøgelser kan være blod, urin eller afføringsprøver, røntgen eller EKG undersøgelser.