Overvægt hos hund og kat

Overvægt defineres som et overskud af kropfedt. Dette overskud opstår som en kombination af øget energiindtag og nedsat energiforbrug (ingen motion).

Katte

Faktorer der medfører overvægt hos katte er:

• Overfodring, hvis katten har fri adgang til foder
  • Kastration/sterillisation. Neutraliserede katte har større tendens til overvægt end intakte katte
  • Race. Blandingsracer har større tendens til overvægt end racekatte
  • Inaktivitet, indekatte bevæger sig mindre end udekatte
  • Der findes forskellige modeller og kurver der viser hvornår ens kat er overvægtig.
  • En god tommelfinger regel er at mærke på sin kat. Kan man mærke ribbenene ved at føre fingrene henover kattens brystkasse, men ikke synligt se dem, så har katten den ideale vægt. Kan man derimod ikke mærke ribbenene og har katten mistet sin "talje" så betyder det for mange kilo på sidebenene.
  • Overvægtige katte er oftest mere sløve end slanke katte. Har din kat ændret adfærd og blevet mere sløv, kan den være på vej ind i en "ond cirkel", idet nedsat aktivitet medfører mere overvægt.

Omtrent 40 % af de danske katte er overvægtige. Overvægt medfører mange følgesygdomme såsom sukkersyge, gigt, hudproblemer, hjertesygdomme og problemer med åndedrættet. Alle meget alvorlige tilstande der kan undgås ved fornuftig omsorg og fodring af sin kat.

Er man i tvivl om hvorvidt ens kat er overvægtig bør man lade den undersøge af en dyrlæge, der i samråd med ejeren kan lægge en fornuftig kostplan for katten. Man kan lave vægtskemaer, veje katten ugentligt og på den måde følge med i kattens vægttab. Katte taber sig ikke natten over, det er derfor vigtigt at have tålmodighed og være standhaftig i kattens slankekur. Godbidder m.v. skal selvfølgelig undgås under slankekuren.

Katte må ikke sultes, idet dette kan medføre livstruende leversygdom. Prøv derfor aldrig at få din kat til at tabe sig ved at sulte den i en periode.

På denne vis er det muligt at skåne katten for visse sygdomme samt sikre sig at den lever længere.

Hunde

Omtrent 40 % af de danske hunde er overvægtige og tendensen er desværre stigende.
Overvægt medfører mange følgesygdomme hos hunde

• Overbelastning af led/gigtproblemer
  • Sukkersyge
  • Hudproblemer
  • Hjertesygdomme
  • Varmeintolerance

Generelt lever overvægtige hunde kortere, op til 2 år kortere end normalvægtige hunde. Årsagen til overvægt skal findes både hos hunden selv, men også i det miljø den opholder sig.

• Steriliserede og kastrerede hunde har større tendens til overvægt end intakte hunde.
  • Hundeejere bærer en stor del af skylden for overvægt hos hunde. Tit synes folk det er synd at hunden ikke skal have det samme mad som os og fodrer den derfor med rester fra middagsbordet. Menneskemad er ikke egnet som hundefoder og bidrager voldsomt til hundes overvægt. Man gør derved hunden en bjørnetjeneste ved at give efter for dens tiggeri ved bordet.
  • Hunden alder kan godt spille en rolle ved overvægt. Ældre hunde har oftest brug for mindre foder end unge hunde. Det er derfor vigtigt at fodre sin hund efter alder. Eks. Hvalpefoder til hunde < 1 år, Voksenfoder til hunde 1<7 år Seniorfoder til en hund > 7 år
  • Aktivitetsniveau
  • Race, visse racer har mere tendens til overvægt end andre. Her kan især nævnes hunde af retrieverracen (Labrador, Flatcoated etc.)
  • Hundens køn er også en faktor. Tævehunde har større tendens til overvægt end hanhunde.

Man kan selv mærke på sin hund om den vejer for meget. Kør fingrene henover brystkassen på hunden og se om du med et let tryk kan mærke ribbenene. Man må ikke synligt kunne se ribbenene. Dette er en let måde at afgøre om ens hund trænger til at komme på slankekur. Er man i tvivl bør man lade sin hund veje og undersøge hos dyrlægen og man kan her i fællesskab udfærdige en kostplan for hunden.